söndag 23 november 2014

Årets anfallsspel

Det är ganska imponerande att se hur snabbt saker artar sig för lagen i NBA. Det som man gör dåligt en match är ofta betydligt bättre nästa match trots att det bara var två dagar sedan den förra. Det är i och för sig inte så konstigt eftersom mycket består i justeringar under säsongen, framför allt i NBA där de flesta spelarna kan det mesta. George Karl har påstått att det finns vissa saker som man inte tränar på i NBA och tog utblockeringar som ett exempel. Sade Karl att de skulle jobba med utblockeringar i en övning så bemöttes han vanligtvis av rullande ögon sade han. Det är förmodligen just för att de flesta i NBA redan kan de mest fundamentala sakerna och om de brister i något fundament är det kanske främst under sommarmånaderna som dessa förbättras.

För att återgå till inläggets rubricering så har jag mäktat med ganska många matcher av årets upplaga. De lag som jag sett mest av är Portland, Phoenix, Milwaukee och Brooklyn.
Jag gillar Brooklyn i år och tycker att de har en god mix av spelartyper. Två europeer som börjar se riktigt formidabla ut och bli inte förvånade om vi ser Bojan Bogdanovic som en Rookie of the yearkandidat. Han spelar fantastisk basket och får mycket minuter av den anledningen. Deron Williams visar att han fortfarande är en av NBA:s bästa golvgeneraler. Men mest imponerad är jag av Nets anfallsspel. De har god spacing och använder sig främst av olika Hornsvariationer för att sedan falla in i ett flexanfall. Både horns och flex är entries samt rörelsesystem som jag är stark beundrare av och med Nets storlek känns flex som ett naturligt val att använda sig av. God spacing och screener utgör en stor dle av Nets spel.

Även Phoenix spelar mycket ur horns men har dessutom anammat lite av Walbergs Dribble Drive Motion. God spacing och attacker skulle jag påstå är deras främsta anfallsvapen i skrivande stund.

Sedan måste jag ge en shoutout till "Floppy" som samtliga lag i samtliga matcher använt minst en gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar