måndag 27 oktober 2014

2000-talets passing game?

Jag såg på en clinic med en av mina favoritcoacher igår kväll. Det är ett bra sätt att komma bort lite från tentaplugget och George Karl (som han heter) är sannerligen ett orakel. Han beskrev hur trött han var på NBA och sättet som spelet utvecklats för ett antal år sedan. Han ville göra något annorlunda och började spela Gap Offense som är hans namn på anfallet. Han anställde Vance Walberg som assisterande coach och skrotade inte helt sina idéer från Dean Smiths gamla Carolinaspel. Dessutom älskade han sättet som Phoenix Suns spelade när D'Antoni var där, så hans Gap offense fick bli en mix av UNC, Phoenix och DDM. Karl menar att DDM är eller snart kommer att bli 2000-talets motsvarighet till vad passing game var för 20 år sedan och han kan nog ha rätt! Walberg och Chad Iske är numer anställda av Philadelphia Sixers och Phoenix Suns visar uppenbara exempel på DDM långa stunder under försäsongen.

Skillnader mellan NBA college och High school
Det finns klara skillnader i hur NBA använder DDM jämfört med college och ännu mer high school. I NBA involverar de mer pick n roll i sitt sätt att spela. De använder även mer slip screens och dubbla drags, vilket jag blir mycket intresserad av att själv använda! Vi får se om jag kan hitta på något med det men jag sparar idéerna i min lilla mapp!


Auf wiedersehen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar