tisdag 21 oktober 2014

Rookies att hålla ögonen på

Återigen ett inlägg om de spännande nykomlingarna i NBA. Jag har redan nämnt ett antal flera gånger men inspirerad av ett inlägg på hoopshype.com så gör jag det samma och rankar de som jag tror kommer ha mest framgång sin debutsäsong.

Kyle Anderson - Som alltid lyckas Spurs kapa i NBA-draften och signar Bob Hurleys gamla guldgosse. Kyle Anderson är riktigt spännande och påminner i vissa drag om Shaun Livingston och Magic Johnson men en mer adekvat jämförelse vore Boris Diaw från sina toppår i Suns. En 206 centimeter lång point forward som kan göra allt. Galna pass, skjuta, attackera. Pops kommer lära honom spela försvar, vårda bollen bättre och få upp farten. Sedan har de ytterligare en toppspelare som kan spela fyra positioner.

Jabari Parker - Förmodligen årets ROY. Ett väldigt vuxet spel och kommer knappast dominera i försvarsspelet men har ett offensivt spel av toppkvalité även i NBA. Bra skott, starka attacker och fasansfull returtagningsförmåga.
Doug McDermott - En spännande produkt från Creighton, där han spelade under sin fars vingar. McBuckets är en grym scorer men om Parkers försvar fick sit, så vågar jag inte ens yttra mig om McDermotts. Dessutom har han hamnat i Bulls, där allt handlar om försvar. Det kan nog bli en liknande situation som Boozer utstod de senaste åren. I fjärde perioden spelar de Taj Gibson.

James Young - Sov inte på James Young för att han gick i mitten av första. En grym skytt från trepoängsland som dessutom besitter ett gediget upphopp. Dessutom spelar han i Celtics och de lär i alla fall inte hålla speltiden nere på grund av konkurrens. Nu håller i alla fall jag tummarna för att han ska vara NBA-ready också!

Julius Randle - Ge honom ett par månader att hitta sin position som perimeter- eller postspelare men sedan har lakers en spelare av absolut toppkvalite. Draftens bästa returtagare och i topp gällande passningsinne. Även om han besitter kvaliteterna för att bli årets rookie vet jag inte om Lakers ger honom de förutsättningarna.

Andrew Wiggins - Kommer behöva anpassa sig och ta bort lite av sin valpighet. Därefter har vi något surrealistiskt att titta på.

Dante Exum - Min favorit! Första steget från himmelen landade i Utah Jazz. En grym attackspelare, atletiskt och bra spelsinne. Han kan dessutom försvara (sjung hallelujah!) Är ett hoppskott ifrån att vara en potentiell all-star.

Aaron Gordon - Jämförs med Blake griffin på grund av sin vidriga fysik. Kommer at få minuter och kommer bli en grym försvarare redan första året. Förhoppningsvis stannar han kvar i detta fack men vidgar det dessutom mot ett anfallslorienterat spel. Lite moves och ett hoppskott kommer kunna göra honom till en fantastisk spelare.

*Marcus Smart - Köttbullen från Oklahoma har mycket som jag älskar men kan gå exakt hur som helst. Bra attackspelare med en sanslös vinnarskalle. Är han mångsidig nog att prestera i nba? Jag tror det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar