lördag 26 september 2015

En ordentlig svängom i försvarsfilosofin

Det finns en rad utmaningar som tillhör vardagslivet och så gäller även en coach (hör och häpna). Det blev en ganska snabb omställning för mig att maka på den stora bleka baken och ta mig an en helt ny klubb och två helt nya lag.

Jag börjar känna alla principer, karaktärer, Do's and dont's etcetera allt bättre varje dag och det är väldigt skönt att det finns en sådan enorm kunskapsbas i form av äldre mer rutinerade coacher i klubben. Det är otroligt viktigt att ha ledare i olika åldrar och för mig har jag alltid någon att lufta mina idéer eller åsikter med.

När vi började jobba på försvar i förra veckan fick min fösvarsfilosofi skrivas om helt. Förra året handlade den om containment. Vi skulle hela tiden hålla oss framför boll, spegla dennas rörelse samt flyga på passning och hela tiden ha en triangel runt bollen. Jag trivdes bra med det men emellanåt kunde resultatet bli att vi tappade lite i intensitet samtidigt som vi hade bra skydd i tresekundersområdet.

När jag kom ned till Malbas hade man andra idéer och jag kände inte för att bryta de koncept som de byggt upp förgående år. Då var det bättre att jag anpassade mig men eftersom det är något helt nytt att lära ut för mig har jag de senaste två veckorna fördjupat mig i ett helt annat försvarssystem och detta passar de lagen som jag nu har bättre. Det blir mer intensitet och det gillar jag även om jag inte ser samma lock på tresekundersområdet ännu. Som tur var finns material där ute med nya idéer o.dyl att använda med resultatet att kännedomen om detta försvar nu börjar bli ganska bra. Nästa vecka ska jag fortsätta med försvarsarbete och vi ska förhoppningsvis ta och bearbeta nästa del av min anfallsfilosofi. September har nästan uteslutande fokuserat på spacing, nu börjar vi jobba med pace, vilket är nästa stora ord som jag inte detaljarbetat med än.
Min anfallsfilosofi handlar om space, pace, run, gun & fun! Ord två är alltså nästa steg i progressionen och nu är filosofins grundbult planterad. Vårt nya försvar tycker jag passar väldigt bra in i denna värdeordssmörja! Det ska bli kul att jobba vidare med den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar