torsdag 15 oktober 2015

Tid

"Tiden räcker inte till för att spenderas vid skrivbordet", skulle jag vilja säga men efter att ha läst Neuroledarskap av Falk och Gospic kommer jag aldrig mer säga att jag inte har tid till något. Enligt dessa två forskare är detta resonemang inget annat än ett tecken på dåligt ledarskap. Det finns faktiskt ingen statistik som stärker att de som påstår sig ha mer att göra än andra, faktiskt har det. Skillnaden är den att det finns de som bara gör det, de som gör det och som inte är sena med att låta hela världen veta att de faktiskt gör det och de som inte gör det. Görs det inte beror det faktiskt aldrig på tidsbrist utan fatala misstag i den egna planeringen.

Därför tänker jag inte skylle en sekund på tid och istället försöka hitta en mer adekvat förklaring till att bloggen inte uppdateras dagligen. Svaret är helt enkelt att motivationen inte är på topp gällande dagboksanteckningar, vilket är synd för jag tror att dessa ord hjälper mig mycket i mitt grävande där jag står.

Just nu laddar vi för fullt inför stundande SM och det blir mitt första mästerskap som coach och något jag verkligen ser fram emot. Vi har fortfarande saker kvar att jobba med innan vi är redo för de stora matcherna och just nu handlar det framför allt om kontinuitet. Vi måste lära oss att alltid hålla en hög nivå och inte tillåta oss själva att dippa. Efter träningen idag påpekade jag just vikten av att alltid och hela tiden vara förberedd. Basket är enkelt på ett sätt och det är de facto att man har 5x40 minuter att disponera multiplicerat med två lag. Dessa minuter är en kollektiv kamp som kan brytas ned i individuella insatser. De lagen som får ut mest + på dessa minuter är det lag som kommer vinna matchen. Jag kan aldrig låta min skalle komma emellan mitt lag och vårt gemensamma mål. Att bli förbidrivad en gång är en engångsförteelse och den ska alltid analyseras och justeras. Det handlar väldigt mycket om inställning. Det finns inga ringar eller kryss som överträffar individers målsättningar och insatser. Varför gör kevin Durant samma övningar som fjärdeklassare på sommaren? För han gör det på sin absoluta toppnivå och att pusha denna är förklaringen till varför vissa spelar i NBA, Euroleague, college och andra i division 2!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar