söndag 8 februari 2015

Position nummer två

Shooting guard är en term som inte är lika väletablerad som point guard-termen. Kanske är det för att vi svensk basket egentligen har en PG och en insidespelare och sedan tre betydligt mer diffusa roller. I dagens ungdomsbasket är det ju till och med vanligt att man ser lag med fem utespelare, vilket inte gör mig någonting. Bob Huggins gjorde ju sitt open post-anfall till något alldeles unikt med Kenyon Martin som senare gjorde stor nytta i NBA. Blev till och med all-star.

Nog om det, hur ska en shooting guard vara för mig?
Precis som alltid letar jag först och främst efter specifika mentala egenskaper snarare än faktiska skills. Men det finns vissa skills som jag älskar att se hos en shooting guard och en av dessa är bland annat ett bra skott! Enkelhet. Jag anser att en bra SG behöver lära sig att flyta in i spelet och hitta positioner för bra skott- och attackmöjligheter. Rörelse utan boll blir därmed kanske den viktigaste egenskapen hos en SG.
En bra SG behöver vara mästare på att läsa screens och kunna uträtta stor skada på få studs.
En bra SG definieras av mig genom effektivitet i form av att kunna få så mycket uträttat med så lite boll som möjligt. 
Mentalitetmässigt anser jag att en SG, precis som en PG behöver vara mycket stark men å andra sidan undrar jag om det finns någon position som man inte behöver ha ett starkt psyke för? Däremot ska en bra SG alltid ha förtroende för sig själv och vara lika fokuserad från första skottet till sista och våga tro på sin avslutsförmåga. Är man 3-15 men coachen ritar upp ett spel för att just denna ska avgöra, så vet såväl coachen som hallen och spelaren själv att detta blir poäng! Det är en bra SG enligt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar