fredag 19 juli 2013

Michael Carter-Williams är ett ganska långt stenkast från stjärnorna - En point guards "måsten" på nästa nivå

Jag kommer inte ihåg om jag nämnt det tidigare, men jag har betat av lite Summer leaguematcher i år. Det har varit roligare att se på när man följt NCAA så slaviskt som jag gjorde under March Madness. En av mina favoritspelare och stora utropstecken inför denna draften vad Syracuse 6'6 Point Guard Michael Carter-Williams. I collegevärlden var han en stor, explosiv, snabb och en bra spelfördelare, i NBA kommer han att vara något liknande. Men i helt andra proportioner. Det finns en enorm potential i honom, vilket Sixers inte försöker gömma i och med att de tradar bort sin all-star Point Guard Jrue Holliday för att bevara sitt nya stjärnskott, men där finns så mycket att utveckla.

Carter-Williams är fortfarande svag, vilket syns tydligt vissa matcher, framför allt när han möter starkare spelare med mer rutin av NBA-världens fysiska spel. I matchen mot Rockets hade MCW en triple double...tyvärr en negativ sådan, med många missade skott och en djävulsk summa bortkastade bollar (turnovers). Beverlys fysiska försvar och helplanspress fick honom att se valpig ut (trots att han till slut avslutade med 26 poäng och 13 returer, efter att ha steppat upp sitt spel i andra halvlek).

Men potentialen är enorm. Blir han starkare och lär sig spelet ytterligare tror jag att sixers inte behöver vänta länge innan de har en ny all-star. Hans spelintelligens är bra, men den är inte i samma nivå som Deron, Rondo och de stora passarna i NBA. Han attackerar mycket bra och kan kicka därefter. Men hans beslut kan ibland ifrågasättas. Han behöver lära sig look-aways o.dyl, för ibland serverar han passningar som är för lättlästa för försvaret och "ger bort" en turnover till sina rullande insidespelare.
Men som sagt...där finns potential!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar