onsdag 18 november 2015

Helhetsfilosofi

Jag tänkte på det häromdagen att jag utvecklas något enormt här i Malbas. Överallt finns en enorm kompetens att inspireras och låna av. Sedan finns det andra saker som jag inte riktigt gillar lika mycket men då kan man istället lägga de idéerna i kanske-lådan tills vidare. Om ett år tycke jag kanske olika. Ett exempel på en förändring i min filosofi rör försvar. Förra året hade jag ett ganska bra försvar som byggde på NBA-principer egentligen. NBA är speciellt eftersom där är atleterna så otroligt begåvade att aggressiva försvar ofta straffas, istället har man en slags containmentfilosofi många gånger. Detta är som tydligast i Pick and Roll-situationer, där man mycket sällan ser hard hedge och när det sker är det oftast bara för att mixtra upp det lite och sällan görs det på de mest framträdande PG:s.

I år har försvaret byggts mycket mer på total aggressivitet och scramble. Det är inte bättre än förra årets försvarsfilosofi men det passar bättre in i det totala basketpaketet, eftersom konstant/total press är en fras som jag ganska ofta använder. Detta tror jag är ganska viktigt att fundera på. En filosofi borde nog vara sammanhängande och behöver byggas utifrån värdeord som är få men lätta att anamma i ett helhetskoncept. Eller inte, det återstår att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar