torsdag 31 juli 2014

Underskatta aldrig det enklaste

Shaq har någon gång sagt något i stil med: "jag kan 10.000 postmoves, men använder två." Inte speciellt vetenskapligt att använda ett citat så respektlöst, icke-uppkollat men det var så bra, säger så mycket om den här sporten och det här fenomenet att jag tar mig friheter att på ungefärliga grunder säga vad någon ungefär har sagt. Om han nu inte har sagt det, så snor jag det! Då är det istället jag som myntat de fantastiska orden även om de kanske är en lite modifierad sanning.
Nog om det! Det finns två finter som jag tycker används för lite och lärs ut för dåligt. Jabs och tempoväxlingar. Teoretiskt sett är det otroligt simpla moves men praktiskt är de sagolikt svårgenomförbara och behöver åtskilliga timmars träning. Jag tycker att Basket är som musik och man måste leka med tid och rum för att skapa något. Just dessa finter bygger mycket på just lek med tid och rum. I min egen träning försöker jag att inte bara lära mig en tempoväxling utan multipla. Oavsett om man är långsam eller snabb kan tempoväxlingar vara skillnaden som ger dig ett stort övertag och får försvararen att vandra i mörker, oviss om vad som väntas.
Jabs är egentligen lite snarlikt. Bland ungdomar ser man ofta två typer av jabs. Vissa hastar igenom dem så snabbt att försvaret inte ens reagerar. Andra jabbar för mycket. Jab efter jab efter jab. Egentligen räcker det med en bra, genomanalyserad jab för att skapa oändligt mycket. En snabb jab är fantastisk i många situationer. Ibland är en långsam mer att föredra. Lek med tid och rum är livsfarligt för motståndarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar