fredag 25 juli 2014

Pick n rollbasket

Inläggen läggs upp mer sporadiskt i dessa tider av sommarjobb, kalifornisk hetta och försäsongsträning men de ska förhoppningsvis smaka något bättre istället. Under sommaren har några timmar spenderats på utbildning och jag har studerat och försökt fördjupa mig i pick and roll-situationer.
Jag har en borderlinerelation till pnr och det beror på fenomenets, liksom spelares natur. Det används på samma sätt över hela världen många gånger, det vill säga när man vill ha upp en snabb överahssituation eller har slut på idéer. Problemet är att jag ser många spela det utan att egentligen behärska det. Det är inget fel i sig för de involverade spelarna, dilemmat ligger på de resterande som snällt får titta på. Om detta sker för ofta, samtidigt som de sällan genererar det tänkta resultatet bör man fundera på varför just denna aktion används så flitigt. 
Pnr tar en allt större plats i basketen och är ett fantastiskt redskap som behöver integreras på många nivåer. Jag har sett ett antal träningar med spelare och under försäsongen läggs mycket tid på att iscensätta pnr:s på bästa sätt. Det kanske är något som vi även i Sverige ska lägga mer krut på? Att inte bara "köra Pick and roll" med två spelare utan faktiskt spela det som ett femmannaspel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar