söndag 16 juni 2013

Sverige behöver lite fart i benen - En halvdann analys efter en spelad match

Jag bevittnade Sveriges första EM-match med blandade känslor. Först och främst var domarna riktigt försupna. Ja, eller något var i alla fall fel med männen i grått, för konsekventa avblåsningar grundade på faktiska händelser lyste med sin frånvaro. Varje avblåsning kunde gå åt båda hållen. Där jag såg en charge, blev det stegfel eller blocking foul.

Men trots usel domarinsats imponerades jag inte av Sveriges spel heller för den delen. Jag har ingen aning om Italiens laguppställning eller hur de ligger till på världsrankingen, men imponerande var dem inte. Egentligen tyckte jag att Sveriges lag verkade snäppet bättre, men då är jag som sagt ingen speciellt kunnig person gällande EM-lagens styrkor och svagheter. Istället kan jag yttra mig utifrån allmänna basketkunskaper och då såg det ganska eländigt ut. Kanske hade vi kunnat vinna stort om vi gjort smärre förändringar i spelet? Sverige har precis som alla andra lag brister, men vi har också styrkor och dessa tyckte jag inte att vi lyckades utnyttja mot Italien.

Ett svagt insidespel - En "Lollo" i storform hade förstås varit mycket välkommet i den svenska truppen, men när hon saknas måste vi förändra vårt spel därefter. Utan Lollo är vår insideproduktion skral på den offensiva planhalvan och jag hoppas att Sveriges spel får ett annorlunda utséende ikväll mot Ryssland. Mitt tips är att höja tempot och utnyttja att vi är ett guardorienterat landslag. Få bort insidespelarna från korgen alternativt arbeta lite då och då med pick n rolls. Höj bolltempot för ju snabbare man passar desto närmare tvingas försvararna att kliva upp, vilket försämrar hjälpförsvaret och ger möjligheter för attacker utifrån.

Men det är mycket roligt att se oss spela jämnt i EM. Vi har inte varit där på länge och jag har på känn att det här är början på något mycket stort! Vi har fortfarande goda chanser att skrälla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar