fredag 13 maj 2016

Spurs är inte längre Spurs

Spurs är alltid ett av mina favoritlag. Jag gillar deras organisation, deras disciplin, deras spelfilosofi och allt egentligen som rör detta underbara lag.
Jag trodde faktiskt att de ksulle gå till final i år och kommer inte ljuga genom att påstå något annat! De hade vilat spelare, spelade fenomenal basket i slutet av säsongen, hade rutinen och verkade vara väldigt fokuserade på vad som behövde göras. Så blev det inte och nu tvingas jag svälja min stolthet och erkänna Spurs uttåg ur NBA-slutspelet. Hur kunde det sluta så illa?

Spurs har haft tuffa matcher mot OKC genom åren. Det har varit jämna matcher och duo Westbrook/Durant har aldrig varit en parkpromenad för något lag, men speciellt inte Spurs. Inför serien kollade jag statistik för antal vinster och isnåg att det var skrämmande jämnt mellan de båda lagen.
I år hade OKC ett fenomenalt fysiskt och långt lag, vilket förhindrade många penetreringar fårn Spurs. Dessutom hade Spurs inte direkt någon, annan än Kawhi, som kunde komma in i tresekundersområdet med drives mot korgen, vilket gjorde att Spurs inte kunde spela Spursbasket. Pass-pass-cut-skott. Tony Parker är inte bara gammal, utan han börjar dessutom bli ordentligt trasig. Manu och Duncan likaså. OKC tog bort deras spel och man var tvungen att mestadels köra tråkig setbasket, för att få bollen till Aldridge som tog hand om resten. Boll- och spelarrörelsen var som bortblåst. Var det felcoachat? Absolut inte! Det var enda sättet för dem att vinna, när de inte kunde få till sitt vanliga spel, där bollen och spelarna rörde sig non-stop.

Det är inget fel med Spurs. Den som tror att det här är slutet för klubben, bör förstås tänka om. Däremot måste de stärka sin perimeter med spelare som kan attackera korgen i syfte att kollapsa motståndarnas försvar. Annars får de problem kommande säsonger.

I övrigt vill jag bara tillägga att Wesbrook och Durant är djuriska. Kanter och Waiters har helt plötsligt blivit MIP-kandidater och Adams är en riktig häst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar