lördag 19 september 2015

Grinnellbasket

Förra säsongen var en av basketvärldens stora snackisar Grinnell. Hela världen, eller i alla fall basketvärlden blev varse om division 3-colleget som dessutom fick matcher sända på ESPN, något som aldrig tidigare hänt ett division 3-college. Det var imponerande och anledningen var helt enkelt att de scorade djuriskt mycket. Alltså djuriskt mycket. De snittar ofta över 120 ppg. över hela säsongen.

Jag älskar lag som scorar och tycker att det är lika viktigt som försvar. De gör dom inte på Grinnell, utan hela deras tanke går ut på att byta tvåor mot treor. Det betyder i och för sig inte att de inte bryr sig om försvar men det är anfall som är deras bröd och smör. Jag började läsa på om Dave Arseneaults filosofi i somras för att få lite mer inblick i hur de lägger grunden för ett så högvarvsgående anfall och en del av deras tankar faller mig verkligen i smaken. Bland annat kraschar de offensiva returer stenhårt med fyra spelare och de letar ofta kickbacks på spelaren som skjöt trean för att denna ska få skjuta en till. Statistiskt sett är chansen 60% att en skytt sätter sin andra trea om den får två i rad (enligt Grinnell). Det är inte en så dum tanke och sådana saker stoppar jag med glädje in i min coachbok.

Sedan finns det en del teorier som är intressanta men som jag kanse inte ställer mig bakom. Deras formel för vinst är 90 skott varav 45 ska vara från trean+ 33 forcade turnovers + 40% offensiva returer= vinst. Det är intressanta siffror och kan ställas mot exempelvis George Karl som också är en uptempocoach som istället menar att 30 returer, 30 assist och 30 straffkast är nyckeln till seger.

Jag tror på mycket av det som Arseneault utvecklat, även om det förstås är långt ifrån allt. Jag tycker att hans +/-system som bygger på att femmor spelar x antal minuter tillsammans oavsett om de missar eller prickar, för att på så vis känna fullt förtroende är ett intressant sätt hur man kan sköta byten.


Jag är däremot inte så förtjust i att de släpper in 100+ de flesta matcherna. Det gör väldigt ont i mig och för mig är marginaler viktigt. Det viktiga är alltså differensen mellan insläppta och skapade!

Deras sätt att attackera offensiva glaset på är också imponerande och något som jag tror man kan utnyttja mer frekvent. Defensiv returtagning är inte så enkelt många gånger och har man ett gäng spelare som verkligen kraschar kommer det resultera i en hel del extra skott. Det här är ju en teori som ävenkevin McHale anammat to the fullest. Man ska läsa mycket. Inspireras mycket. Omkoka mycket och sedan välja vad man tror på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar